CTR linków – jakie linki przyciągają użytkowników?

CTR linków - współczynnik klikalności

Wygląd strony oraz jej zawartość merytoryczna są najważniejsze. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Zanim jednak użytkownik zdecyduje się wejść na stronę, widzi prowadzący do niej link. W całej okazałości, razem z otoczką, widzi go w wyszukiwarce. I to właśnie na CTR linków wyświetlanych w SERPach skupimy się w dzisiejszym artykule.

Dlaczego niektóre linki klikają się lepiej, a inne gorzej?

Oczywiście rzeczą najważniejszą jest pozycja w wyszukiwarce. Im wyższa, tym większe zainteresowanie użytkowników. To jeszcze nie oznacza, ze linki spoza pierwszej trójki notują drastycznie niższy CTR (pisaliśmy już o tym na blogu – klik). Ale w ich przypadku ważne jest pierwsze wrażenie. Użytkownikowi właściwie wszystko jedno czy kliknie w piątą czy siódmą pozycję, jeśli tylko ta przykuwa jego uwagę. Przykuwać może przede wszystkim dobrym dopasowaniem do zapytania, ale też ciekawym wyglądem.

CTR linków - jak przyciągnąć uwagę

CTR linków – jak przyciągnąć użytkowników?

Linki powinny wzbudzać zaufanie. Jest to prostsze w przypadku odnośników prowadzących do powszechnie znanych witryn, takich jak Wikipedia. W przypadku stron o mniejszej popularności, należy podjąć większe wysiłki. Większe nie oznacza wcale, że stosowanie wymienionych niżej praktyk jest trudne.

Przyjazny wygląd odnośnika

Link nie powinien być zbyt długi. Jeśli mowa o odnośnikach kierujących wprost do strony docelowej, bardzo często wystarcza nazwa firmy/strony. Jeżeli zaś chodzi o podstrony, starajmy się, by link nie był bardzo długi, nie zawierał dziwnych, trudnych do zapamiętania znaków i żeby mówił wprost, czego dotyczy strona.

Nazwa marki/firmy

Właściwie mówi już o tym poprzedni akapit. W linku musi znajdować się nazwa marki/firmy, w przeciwnym wypadku użytkownik nie będzie wiedział do kogo należy strona i podejdzie do niej z rezerwą.

Słowa kluczowe

Fraza, którą użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki, nie zawsze będzie jednym ze słów zamieszczonych w linku. Natomiast na pewno słowo to powinno znaleźć się w jego otoczce. Opis linku (mata opis) powinien być krótką prezentacją zawartości treści witryny. Powinien nawoływać do jej odwiedzin, przekonywać, że użytkownik znajdzie na stronie dokładnie to, czego szuka. Mile widziane są bezpośrednie zwroty do odbiorcy.

Atrakcyjny wygląd

W przypadku linku wyświetlanego w wyszukiwarce nie mamy wielkiego pola do popisu, bo właściwie wszystkie linki wyglądają tak samo. Jednakowy kolor, jednakowy układ. Wygląd można zmienić jedynie stosując ciekawe znaki interpunkcyjne bądź emotikony. Dobrze sprawdza się też umieszczenie danych statystycznych, czyli np. informacji, ile osób skorzystało z oferty albo ile pozytywnie oceniło produkt. CTR linków urozmaiconych graficznie jest często wyższy aniżeli odnośników wyglądających zwyczajnie, oczywiście pod warunkiem, że link nie jest długi i skomplikowany, a jego opis wygląda zachęcająco.