Efekty pozycjonowania strony – po jakim czasie i jak je mierzyć?

Efekty pozycjonowania strony internetowej

Przed podpisaniem umowy na prowadzenie działań SEO klienci pytają zwykle o czas, w jakim pojawią się efekty pozycjonowania strony. Jeśli agencja obiecuje je natychmiast, to albo nie mówi prawdy, albo też używa niedozwolonych technik (tzw. black-hat SEO). Na efekty w postaci wysokich pozycji w Google trzeba czekać niekiedy naprawdę długo, ale przemieszczenie witryny w górę rankingu powinno nastąpić w przeciągu sześciu miesięcy. Jeśli w tym czasie pozycja nie uległa zmianie albo nawet spadła, można sądzić, że działania pozycjonujące są nieskuteczne.

Jak mierzyć efekty pozycjonowania strony?

Przede wszystkim na bieżąco. Oczywiście nie każdy spadek jest powodem do niepokoju, bo niekiedy zawirowania z rankingu wynikają z aktualizacji algorytmu czy innych działań prowadzonych przez Google. Pamiętajmy też, że konkurencja nie śpi. Niemniej jednak bieżąca kontrola jest wskazana.

Raport pozycji fraz kluczowych

Niegdyś pozycja strony w wyszukiwarce Google była podstawą do rozliczenia. Klient płacił za konkretny wynik, który wykazywał raport pozycji fraz kluczowych. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Walka o wysokie pozycje jest coraz trudniejsza. Jako, że nie da się ich osiągnąć szybko i sprawnie, pobieranie opłaty jedynie za wyniki, byłoby dla agencji SEO nieopłacalne, a wręcz krzywdzące. Wynik może pojawić się po wielu miesiącach, trudno by w tym czasie SEOwcy pracowali za darmo.

Pozycjonowanie strony internetowej - jak mierzyć efekty

Wróćmy do raportu pozycji fraz kluczowych. Jest to najprostszy sposób badania efektów pozycjonowania witryny, ale z całą pewnością nie jedyny. Nie można ocenić działań agencji SEO wyłącznie na podstawie raportu z przyczyn podanych już wyżej. Poza tym na efekty pozycjonowania wpływ ma wiele czynników niezależnych od działań SEOwców. Należą do nich m.in. wiek domeny, dotychczasowy profil linków przychodzących, jakość i objętość opublikowanych treści czy konkurencyjność fraz kluczowych.

Wzrost liczby użytkowników

Po co toczy się walka o wysokie pozycje w Google? Czy tylko po to, by pokazać, która marka jest najlepsza, najpopularniejsza? Tylko dla zwycięstwa w tym „konkursie”? Oczywiście, że nie! Wysoka pozycja to większy ruch na stronie, a tym samym sukces internetowego biznesu. Użytkownicy w pierwszej kolejności klikają właśnie w te wyniki, które wyszukiwarka wyświetla im na górze pierwszej strony.

Niekiedy, mimo iż pozycja nie jest wyjątkowo wysoka, właściciel strony internetowej może zauważyć efekt w postaci wzmożonego ruchu na stronie. To mówi wiele na temat skuteczności prowadzonych działań SEOwców. Jeśli użytkowników przybywa, to znaczy, że wybrane metody są dobre, a działania prowadzone skutecznie.

Wymierne efekty pozycjonowania strony internetowej

Obecność strony w wyszukiwarce pomaga budować i wzmacniać wizerunek firmy, szerzyć świadomość marki i oferowanych przez nią produktów. Działania SEO, realizowane przez zaufaną agencję SEO, pozwalają też, a właściwie przede wszystkim, na uzyskanie wymiernych korzyści w postaci większej liczby odwiedzin, a tym samym większej ilości zawieranych transakcji i większych przychodów.