Linkowanie wewnętrzne, czyli rzecz o ułatwieniach dla użytkowników i robotów wyszukiwarek

Linkowanie wewnętrzne ułatwienie dla użytkowników

W kontekście SEO wiele mówi się o słowach kluczowych, użytecznej treści na stronie czy linkach przychodzących. Wspomina się też o linkowaniu wewnętrznym, choć wciąż wiele witryn nie wykorzystuje potencjału linków wewnętrznych. Tymczasem linkowanie wewnętrzne nie tylko korzystnie wpływa na widoczność strony w sieci, ale też ułatwia użytkownikom nawigowanie po witrynie i docieranie do informacji czy produktów pokrewnych, dzięki czemu możliwa jest dogłębna analiza tematu bez konieczności ciągłego powracania do strony głównej.

Czym dokładnie jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, to system linków znajdujących się wewnątrz witryny. Linki prowadzą z menu na konkretne podstrony, z artykułów na blogu do kolejnych tekstów, od produktu w sklepie internetowym do innych, powiązanych artykułów bądź takich, na które skusili się inni kupujący. Rozbudowany, poprawnie działający system linków wewnętrznych sprawia, że strona staje się ciekawsza i użyteczna. Ułatwia również jej indeksację i pozycjonowanie.

Linkowanie wewnętrzne czynnikiem rankingowym

Linkowanie wewnętrzne i jego zalety

Zalety linkowania wewnętrznego zostały wymienione w pierwszych akapitach tekstu. Poniżej krótkie ich omówienie.

Wyższe pozycje witryny w rankingu stron

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu niektóre podstrony zyskują dodatkową moc (linki dofollow), dlatego mogą uzyskać lepsze wyniki w rankingu stron Google. Niewielkim nakładem pracy możemy więc samodzielnie wesprzeć proces pozycjonowania.

Ułatwiona indeksacja zawartości witryny

Roboty wyszukiwarki podążają za linkami i indeksują nowo napotkane strony internetowe. Robią to po kolei, podążając w kierunku, w jakim byśmy sobie tego życzyli. Indeksacja jest sprawna i znacznie przyspieszona.

Łatwe nawigowanie po stronie

Strona, w której linkowanie wewnętrzne działa bez zarzutu, chętniej jest odwiedzana i przeszukiwana przez użytkowników. W łatwy sposób mogą oni dotrzeć do interesujących ich treści. Nie ma konieczności każdorazowego powracania do menu głównego czy spisu kategorii, wystarczy podążać za linkami.

System linków wewnętrznych

Jak usprawnić linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne można usprawnić na kilka sposobów. Przede wszystkim należy zadbać o utworzenie mapy strony w języku HTML. Mapa strony zawiera wszystkie adresy URL funkcjonujące w obrębie witryny. Kolejnym krokiem jest umieszczenie linków w opisach kategorii. Jeżeli przy stronie jest prowadzony blog, koniecznie należy zadbać o linki w tekście. Istotne są zarówno odnośniki prowadzące z artykułu do artykułu, jak i te, które kierują w konkretne miejsca na stronie, np. do opisu oferty. W przypadku sklepów internetowych doskonałym rozwiązaniem jest wyświetlanie pod właśnie oglądanym przez użytkownika produktem innych, podobnych i umieszczenie linków, które do stron tych produktów przekierują.

Niezależnie od tego, na które rozwiązanie się zdecydujemy (a może na wszystkie?), musimy pamiętać o tym, by linki wyglądały w tekście naturalnie. Niedopuszczalne jest tworzenie sztucznych, niepoprawnych form gramatycznych i wstawianie linka „na siłę”.