O czym powinien pamiętać SEO copywriter?

O czym powinien pamiętać SEO copywriter

Stworzenie tekstu na zaplecze (tzw. tekstu dedykowanego) wydaje się być zadaniem łatwym. Ale czy tak jest w praktyce? W czasach, gdy jakość i unikalność tekstu ma ogromne znaczenie, copywriter nie może pozwolić sobie na pisanie nieprawdy i kopiowanie treści z innych witryn. Tekst zapleczowy oczywiście nie musi mieć tak dobrej jakość jak artykuł publikowany na blogu firmowym, powinien jednak wyglądać przyzwoicie. SEO copywriter musi o tym pamiętać.

Tematyka zleceń SEO copywritera

Pisanie tekstów na absolutnie każdy temat i to tekstów o określonej objętości, nie jednego przyprawia o zawrót głowy. Nie ma osoby, która znałaby się na wszystkim, więc jak można pisać teksty na każdy, zlecony temat? Okazuje się, że można, a SEO copywriter nawet musi. Trudne, prawda? Okazuje się bowiem, że stworzenie dobrego artykułu wymaga solidnego przygotowania. Konieczna jest analiza źródeł internetowych – podobnych blogów, artykułów, a niejednokrotnie również źródeł tradycyjnych – książek, czasopism i broszur. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że konkretny tekst musi mieć określoną objętość. Czasem problemem jest, by napisać tak długi artykuł, a czasem, by zmieścić się w tak krótkiej formie.

SEO copywriter pisze teksty na każdy temat

SEO copywriter – tekst na bloga

Tekst na bloga, zarówno firmowego, jak i stanowiącego zaplecze pozycjonerskie, musi być zoptymalizowany. Co to znaczy?

Artykuł musi mieć trafny tytuł

Tytuł zapowiada to, co znajduje się w treści artykułu. Znacznie łatwiej piszę się na tematy topowe, bliższe ludziom, ale większość zleceń to jednak specyficzne branżowe teksty, których nie da się stworzyć ot tak. Warto jednak nieco bliżej przyjrzeć się zagadnieniu, bo być może jest coś, co w danym temacie wyjątkowo mocno interesuje użytkowników. Pamiętajmy, że piszemy dla ludzi. Oczywiście roboty wyszukiwarek również muszą być usatysfakcjonowane, ale to użytkownik jest odbiorcą tekstu.

W tytule musi znaleźć się słowo kluczowe, które następnie kilkukrotnie powtarzamy w treści artykułu. Oczywiście z ilością słów kluczowych nie przesadzamy i dbamy także o to, by zostały wplecione w zdania naturalnie. Nie ma potrzeby tworzenia sztucznych konstrukcji składniowych.

SEO copywriter musi pamiętać o strukturze tekstu

Tekst powinien być podzielony na akapity. Idealnie, gdy żaden akapit nie przekracza ośmiu wersów oraz nie zawiera mocno rozbudowanych zdań. Znacznie lepiej sprawdzają się zdania pojedyncze. Akapity powinny być poprzedzone nagłówkami – dobrze, by któryś z nich również zawierał słowo kluczowe. Nagłówki oznaczamy wg hierarchii ważności jako H1, H2, H3, itd. Kolejną istotną kwestią jest użycie wypunktowań, pogrubień, podkreśleń. Elementy te znacznie podnoszą atrakcyjność tekstu.

SEO copywriter - zawód przyszłości

Obrazki, tabelki, wykresy

Nie każdy SEO copywriter jest odpowiedzialny za prowadzenie bloga. Niektórzy jedynie piszą teksty, a następnie przekazują je dalej. Jednak spora grupa copywriterów, szczególnie tych zatrudnionych w agencji SEO, zajmuje się również publikacją tekstów i uzupełnia je obrazami. Każdy element graficzny bloga musi być zoptymalizowany pod wyszukiwarkę. Dbamy zarówno o nawę pliku, jak i atrybut alt. Powinien zawierać słowo kluczowe, dzięki czemu wzrośnie szansa, że część użytkowników trafi na stronę za pośrednictwem wyszukiwarki Google Grafika. Ważną kwestią jest również kompresja zdjęć. Zbyt duże zdjęcia mogą spowalniać działanie strony.

Więcej o wyborze i optymalizacji zdjęć na bloga przeczytasz tutaj.

SEO copywriter musi pamiętać o linkowaniu

Wplatanie odnośników w treść artykułu nie jest trudne, ale należy pamiętać, by linki wyglądały naturalnie, a nie jak nachalna reklama. Można linkować ze słów występujących w tekście, jak i dodawać nowe, np. „zobacz tutaj”. Ważne jest użycie odpowiednich atrybutów nofollow i dofollow – tego ostatniego koniecznie w przypadku, gdy link kieruje do strony docelowej. Pamiętamy również o linkowaniu wewnętrznym.