Optymalizacja grafiki na stronie i jej rola w procesie pozycjonowania

Optymalizacja grafiki na stronie internetowej

Optymalizacja stron internetowych przygotowuję witrynę do procesu pozycjonowania. Zoptymalizowane muszą zostać wszystkie elementy na stronie, w tym także grafika. Zazwyczaj na stronach www (zwłaszcza sklepów internetowych) zamieszcza się zdjęcia, choć znaczenie mają także inne, mniejsze elementy graficzne. Dlaczego optymalizacja grafiki jest taka ważna?

Jakie korzyści wynikają z optymalizacji grafiki na stronie internetowej?

Optymalizacja grafiki spowoduje, że strona będzie sprawniej działała – szybciej się ładowała. Szybkość działania strony jest czynnikiem istotnym w procesie pozycjonowania, roboty internetowe cenią strony ładujące się szybko. Czas ładowania strony ma również znaczenie dla internautów, którzy opuszczają witrynę, jeśli ładuje się zbyt długo. Oprócz tego, dzięki poprawnej optymalizacji grafiki, zdjęcia będą się wyświetlały w wyszukiwarce grafik Google, skąd użytkownik może trafić na stronę internetową. Zwiększenie ruchu użytkowników oznacza zwiększenie sprzedaży.

Dobrej jakości zdjęcia na stronie internetowej

Optymalizacja grafiki – jakie kroki obejmuje?

Zanim przejdziemy do omówienia procesu optymalizacji , warto wspomnieć, że fotografia zamieszczana na stronie, powinna być zdjęciem dobrej jakości, odpowiadającym tematyce artykułu (np. w przypadku bloga) bądź oddającym rzeczywisty wygląd przedmiotu (w przypadku sklepu internetowego). Dobre zdjęcie to połowa sukcesu – drugą połowę stanowi optymalizacja grafiki.

Wybór odpowiedniej nazwy

Optymalizacja grafiki zaczyna się w momencie wyboru odpowiedniej nazwy dla zdjęcia (czy innego elementu graficznego). Nazwa ta jest widoczna w Internecie, dlatego nie powinna być przypadkowa. Dobrze, by zawierała słowo kluczowe, użyte w tekście okalającym grafikę. Musi dobrze opowiadać o tym, co jest na zdjęciu, ale nie może być długa i skomplikowana.

Opis/tekst alternatywny

Opis alternatywny grafiki (ALT) znajduje się w kodzie html. Opis ten widzą jedynie roboty wyszukiwarek internetowych – użytkownicy tylko wtedy, gdy z jakiegoś powodu grafika nie może zostać wyświetlona. Optymalizacja tekstu alternatywnego jest koniecznością, jeżeli grafika ma być czynnikiem wzmacniającym pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj ALT zawiera tę samą treść, co nazwa pliku graficznego, ale nie jest to regułą.

Rozmiar grafiki

Kiedyś uważano, że im większy rozmiar grafiki, tym lepsza jest jej jakość. Dziś nie ma to żadnego znaczenia, a wręcz pożądane są mniejsze grafiki, które dobrze prezentują się zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Rozmiar grafiki wpływa również na czas ładowania strony. Mniejsze zdjęcia ładują się szybciej i nie spowalniają działania serwisu, co ma duże znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. O kompresję plików graficznych powinni zadbać szczególnie właściciele sklepów internetowych. Praktycznie każdy oferowany produkt ma co najmniej jedno zdjęcie, więc brak kompresji może znacznie spowolnić działanie serwisu i tym samym zniechęcić użytkowników do zakupu.

Optymalizacja grafiki – dlaczego warto zoptymalizować elementy graficzne na stronie?

Zdjęcia dobrej jakości, ładne i prawidłowo opisane (nazwa pliku, tekst alternatywny) przyczynią się do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania (a samych zdjęć w Google Grafika), a tym samym do zwiększenia ruchu na stronie. Trudno wyobrazić sobie stronę internetową pozbawioną elementów graficznych, dlatego przy dużej ich ilości, należy zadbać o kompresję. Zdjęcia dodają atrakcyjności witrynie, a w przypadku sklepu internetowego, zachęcają do zakupu.