Problematyczna optymalizacja strony internetowej

Bez zatrudnienia specjalisty SEO najprawdopodobniej nie uda nam się zająć czołowych pozycji w rankingu stron Google. Coraz więcej przedsiębiorców wie, na czym polega walka o wspomniane pozycje i dostrzega potrzebę jej podejmowania. Mimo to błędy podczas optymalizacji witryn i ich późniejszego pozycjonowania zdarzają się bardzo często. Pamiętajmy, że pozycjonowanie strony powinno zaczynać się od działań prowadzonych w jej obrębie – najpierw audytu, następnie optymalizacji. Optymalizacja strony internetowej bywa czasem problematyczna.

Optymalizacja strony internetowej ma na celu poprawę czynników, na które roboty wyszukiwarek zwracają uwagę podczas indeksacji witryny

Optymalizacja strony internetowej jest więc troską o dobrą widoczność strony w SERPach. Czasem zdarza się, że troska ta nie jest dostateczna. Brakuje staranności bądź niektóre elementy witryny w ogólne nie są usprawniane. Najczęściej błędem jest:

Brak linkowania wewnętrznego

Strona wygląda jak spójna całość wtedy, gdy nawigacja między podstronami nie sprawia problemów. Nawigację ułatwia nie tylko poprawnie zbudowane menu, ale też system linków wewnętrznych. Linkowanie wewnętrzne jest dobrze widziane zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek internetowych. Należy jednak pamiętać, by linki zawierały atrybut dofollow. Atrybut nofollow używany w linkowaniu wewnętrznym jest błędem.

Optymalizacja strony internetowej obejmuje szereg jej elementów

Brak znaczników kanonicznych w witrynie

Adres kanoniczny informuje, jaka jest prawidłowa, pierwotna wersja treści. Znacznik kanoniczny zabezpiecza stronę przed indeksacją jej powieleń, co mogłoby utrudnić witrynie zdobywanie wyższych pozycji.

Niepoprawne adresy URL

Każda podstrona musi mieć swój własny adres URL, to oczywiste. Dbamy o to, by adres był przyjazny – krótki i łatwy do zapamiętania i powtórzenia oraz bazował na zawartości (tytule) strony. Adres URL strony produktowej powinien wskazywać ścieżkę produktu, np. pokazywać jego kategorię.

Linki zewnętrzne z atrybutem dofollow

Wiele mówi się na temat znaczenia linków przychodzących do witryny, tymczasem wklejanie w treści strony linków zewnętrznych również odgrywa dużą rolę. Strony, do których odsyłamy, należy wybierać z rozwagą. Powinny być witrynami wartościowymi, w jakiś sposób poszerzającymi bądź obrazującymi informacje opublikowane w obrębie naszej strony. Linkując do obcych witryn pamiętamy, by linki zawierały atrybut nofollow.

Brak transkrypcji dla multimediów

O ile użytkownik nie będzie miał problemu z przyswojeniem treści multimediów, o tyle dla robotów wyszukiwarek treść materiału video wcale nie jest oczywista. Dlatego bardzo ważną kwestią jest zamieszczanie transkrypcji multimediów.

Należy pamiętać o transkrypciach multimediów zamieszczanych na stronie

Brak uzupełnienia atrybutów alt

Optymalizacja strony internetowej dotyczy także obrazków. Wszystkie obrazy (zdjęcia, grafika) muszą być prawidłowo opisane. Ważny jest nie tylko ich tytuł, ale przede wszystkim atrybut alt. Ułatwia on zapoznanie się z treścią obrazka robotom wyszukiwarek, które nie mogą go zobaczyć. Atrybut alt musi trafnie opisywać obrazek i dobrze, by zawierał słowo kluczowe, przy czym zbytnie nagromadzenie fraz kluczowych także jest błędem.

Więcej o optymalizacji obrazów przeczytasz tutaj.

Lekceważenie meta descrition tag

O ile opis description nie odgrywa kluczowej roli w procesie pozycjonowania, o tyle dla użytkowników jest bardzo istotny. Description tag jest pierwszym, co użytkownik widzi w SERPach tuż pod adresem strony. Opis decription powinien zawierać słowo kluczowe, krótką prezentację zawartości strony i zachętę do jej odwiedzenia.