Czy spadek pozycji oznacza, że działania SEO są nieskuteczne?

Spadek pozycji a działania SEO

Spadek pozycji strony w rankingu wyszukiwarki Google może być spowodowany różnymi czynnikami. Oczywiście niektórzy właściciele stron internetowych w pierwszej kolejności winą obarczają agencje SEO, które zajmują się pozycjonowaniem ich witryn. Niekiedy mają rację. Nie wszystkie agencje podejmują skuteczne działania SEO. Nie wszystkie kładą nacisk na dobrej jakości content i linki ze sprawdzonych źródeł. Dlatego tak ważne jest, by działania SEO były prowadzone przez sprawdzone agencje. O tym jak wybrać odpowiednią agencję, przeczytasz tutaj. Tymczasem zastanówmy się, dlaczego mimo starań specjalistów SEO, pozycja w rankingu może spadać?

Działania SEO – co wchodzi w ich zakres?

Audyt i optymalizacja

Schemat działania zwykle jest taki sam. Zatrudniona agencja przegląda stronę internetową, ustala słowa kluczowe, wykonuje audyt strony, a następnie jej optymalizację. Nie warto zaczynać działań pozycjonujących bez wcześniejszego przygotowania do nich strony www. Pozycjonowanie strony z licznymi błędami i wyjątkowo ubogą treścią nie przyniesie spodziewanych efektów.

Link building

Kolejnym krokiem jest budowa zaplecza (albo kilku). Zaplecza to strony internetowe, które mają wzmacniać pozycję strony docelowej. Zapleczami są najczęściej blogi o tematyce zbliżonej do tematyki pozycjonowanej witryny. Na takich blogach umieszcza się odpowiednio zoptymalizowane artykuły, a w nich linki prowadzące do witryny docelowej. Oczywiście taki link nie powinien znajdować się w każdym publikowanym tekście.

Działania SEO obejmują również linkowanie z innych miejsc w sieci. Mogą to być płatne i bezpłatne katalogi stron (zaufane), fora branżowe, blogi o zbliżonej tematyce. Oczywiście takie miejsca wybieramy z rozwagą, ponieważ duża ilość linków kiepskiej jakości może tylko zaszkodzić pozycji witryny. Dlatego też w pierwszej kolejności warto zatroszczyć się o linki ze stron ważnych w danej branży oraz takich, z których linki pozyskuje konkurencja.

Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces

Spadek pozycji a działania SEO

Brak efektów czy wręcz spadek pozycji może być spowodowany tym, że zatrudniona agencja SEO prowadzi działania SEO ze zbyt małym zaangażowaniem. Powody takiego postępowania mogą być dwa – albo pracownicy są zbyt opieszali, albo też klient (właściciel strony) przeznaczył na działania SEO zbyt niską kwotę. Poza tym pamiętajmy, że efekty pracy agencji SEO można mierzyć dopiero po kilku miesiącach współpracy, a najlepiej po pół roku.

W wielu przypadkach problem leży zupełnie gdzieś indziej. Właściciel strony może nie mieć świadomości, że na stronę został nałożony filtr i cokolwiek by nie zrobił, pozycja i tak będzie spadać. Nowa agencja SEO nie uratuje sytuacji od razu. Na to potrzeba wiele czasu. O ile w przypadku filtrów ręcznych dość jasne jest, co było powodem nałożenia kary, o tyle w przypadku filtrów algorytmicznych, sytuacja jest o wiele bardziej złożona. Więcej na ten temat w tekście o black hat SEO.

Spadek pozycji witryny może nie mieć nic wspólnego z działaniami SEO prowadzonymi przez agencję. Często to właściciele stron, bez konsultacji z agencją, zmieniają strukturę albo treść strony, bądź też zapominają o uiszczeniu opłaty za domenę. Powodem spadu pozycji może również być złośliwe oprogramowanie na stronie.

Wreszcie spadek pozycji w Google może wynikać ze zmian wprowadzanych w wyszukiwarce. Aktualizacja algorytmu i czynników rankingowych może powodować zawirowania w rankingu. Niektórzy właściciele stron wpadają wówczas w panikę, podczas gdy w danym momencie trudno wytłumaczyć dlaczego pozycja spada, ponieważ Google na ogół nie informuje o aktualizacjach. Jeśli jednak wiele osób zauważa, że w Google dzieje się coś niepokojącego, taką sytuację najczęściej wystarczy przeczekać.