Spadek widoczności SEO

Spadek widoczności SEO

Spadek widoczności SEO nie zawsze jest powodem do zmartwień

Prowadzenie działań pozycjonujących stronę internetową powierzamy agencji SEO, która znanymi metodami dąży do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Na wyniki te trzeba będzie trochę poczekać, jednak jakiekolwiek zmiany w rankingu Google będą widoczne dość szybko. Niestety zdarza się i tak, że mimo początkowego wzrostu, nagle strona traci pozycję. Spadek widoczności SEO zawsze budzi obawy klientów. Uspokajamy jednak, że niejednokrotnie jego powodem wcale nie jest zła taktyka SEO.

Raporty z działań pozycjonujących stronę

Zwykle jest tak, że klienci raz w miesiącu otrzymują raport z przeprowadzonych działań. Raport ten pokazuje czy widoczność SEO strony internetowej jest zadowalająca oraz, jak zmieniła się w odniesieniu do miesiąca poprzedniego. Nieprawdą jest jednak, że działania SEO monitorowane są tylko raz w miesiącu. Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają bieżące monitorowanie pozycji stron.

Niekiedy poranny monitoring może przysporzyć wiele nerwów. Chodzi o sytuację, w której okazuje się, że strona odnotowała spory spadek w rankingu. Zauważalny spadek widoczności SEO sprawia, że zaczynamy szukać przyczyn takiego stanu rzeczy. Niekiedy są to przyczyny niezależne od nas.

Tendencja wzrostowa SEO

Spadek widoczności SEO – co zbadać w pierwszej kolejności?

Przede wszystkim należy sprawdzić, na jakie frazy strona odnotowała spadek. Może być tak, że jedna fraza straciła pozycję, inna zyskała. Może się też okazać, że niezależnie od spadku pozycji, ruch na stronie utrzymuje się na identycznym poziomie. Fakt, że strona była wysoko na daną frazę wcale nie musiał oznaczać, że fraza ta generowała duży ruch.

Sprawdzenie tego wszystkiego możliwe jest po ustaleniu, jak wyglądał ruch na stronie przed spadkiem i po spadku pozycji. Należy do tego wykorzystać dwa popularne i niezwykle przydatne narzędzia, tj. Google Search Console i Google Analytics.

Spadek pozycji i mniejszy ruch na stronie

W sytuacji, gdy spadek pozycji rzeczywiście przełożył się na mniejszą liczbę odwiedzin w serwisie, należy dokładnie sprawdzić, dlaczego w ogóle nastąpił. Jeżeli problem leży po naszej stronie, należy go jak najszybciej wyeliminować.

Spadek widoczności SEO nie zawsze jest jednak spowodowany problemami w obrębie witryny. Może wiązać się z zawirowaniami w wyszukiwarce – dzieje się tak często, gdy Google coś testuje bądź aktualizuje algorytm. Zawirowania po kilku dniach ustępują i sytuacja wraca do normy. W takiej sytuacji nie ma powodu do niepokoju.

Inna możliwość jest taka, że konkurencja podjęła wzmożone działania i chce prześcignąć wszystkich w rankingu stron Google. Wówczas spadek pozycji nie jest naszą winą, nie wynika z błędów na stronie. Skłania jednak do refleksji i analizy działań konkurencji. Niektóre jej działania warto naśladować.