Strony internetowe – elementy oddziałujące na psychikę użytkowników

Strony internetowe i psychologiczne sztuczki

Internet ma wielką moc oddziaływania. Część użytkowników wszystko, co przeczyta w sieci, uznaje za pewnik. Inni do publikowanych w sieci treści podchodzą z rezerwą, znając skalę zjawiska „fake news”. Osoby te mają świadomość, że zaufane strony internetowe także stosują zagrywki, które mają oddziaływać na psychikę użytkowników. Psychologiczne sztuczki na stronach internetowych mają skłonić użytkowników do konkretnych działań, albo wywołać w nich określone uczucia.

Jak Internet oddziałuje na użytkowników?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ użytkownicy są różni, a policzenie i skategoryzowanie wszystkich stron internetowych jest zadaniem niemożliwym do wykonania. W skrócie można jednak rzecz, że treści publikowane w sieci mogą wprawić nas w dobry lub zły nastrój, nakłaniać do podejmowania konkretnych wyborów, narzucać opinię na jakiś temat – w końcu przyjmujemy ją za naszą własną. Strony internetowe mają ogromną moc oddziaływania.

Strony internetowe i psychologiczne sztuczki

Już na etapie projektowania strony internetowej (sprawdź ofertę Mapi Media) rozważa się umiejscowienie konkretnych elementów na stronie. Część z nich zajmuje stałe pozycje, bo do takiego ich umiejscowienia jesteśmy przyzwyczajeni. Zmiana lokalizacji logo firmy, menu czy danych kontaktowych spotkałaby się ze sprzeciwem wielu użytkowników. Część poczułaby się zdezorientowana i oceniła zmiany jako dziwne i niepotrzebne. Zmiany oczywiście są potrzebne, ale nie zbyt gwałtowne, ani takie, które utrudnią nawigowanie po stronie. Oczywiście nie ma odgórnego nakazu, że dany element musi znaleźć się tu, czy tu, ale jeśli się znajduje, odczucia użytkownika są pozytywne.

Projektowanie stron internetowych

Ważną kwestią jest również umiejętność wykorzystania okresu skupionej uwagi. Jest to okres krótki, w jakim użytkownik decyduje, czy podjąć lekturę, czy też nie. Należy mu pomóc w podjęciu tej decyzji. Jak to zrobić? Zamieszczając tekst, który będzie atrakcyjnie wyglądał. Tekst powinien być podzielony na akapity – miele widziane są nagłówki i odstępy pomiędzy akapitami. Warto również zadbać o pogrubienia, wypunktowania i inne elementy, które uprzyjemnią lekturę.

Strony internetowe nie mogą być przeładowane. Im więcej niepasujących do siebie elementów, tym gorsze odczucia odwiedzających. W serwisach powinna panować harmonia, wskazane jest również występowanie wolnej przestrzeni. Ponadto istotne są rodzaje fontów, jakie wykorzystamy na stronie. Czcionka musi być czytelna.

Kolory i ich znaczenie w psychologii

Kolorom od dawna przypisuje się konkretne znaczenie. Dlatego wybierając kolorystykę dla swojego znaku firmowego a także witryny internetowej, musimy dokładnie przemyśleć, z czym chcemy się kojarzyć. Dzisiejsze strony internetowe bardzo często mają jasne tło i jeden, mocny, wiodący kolor. Dzięki barwom właściciele stron poniekąd mogą sterować odczuciami użytkowników.

Budując witrynę internetową powinniśmy trzymać się jednej palety kolorów. Wyróżniać się mogą, a nawet powinny przyciski „call to action”. Są to zwroty nawołujące do działania i po kliknięciu, przekierowujące w konkretne miejsce, w którym wykonanie tego działania będzie możliwe. O zamieszczeniu CTA nie należy zapominać. Ich wyróżnienie naprawdę wielu użytkownikom pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej zakupu czy zapisu na newsletter.